Voordat we de kerk van Wiuwert met zijn mummies verlieten, maakten we nog even een praatje met de koster. Op zijn vraag of we verder nog plannen hadden die dag, vertelden we dat we hoopten wat foto’s van weidevogels te maken en misschien nog even langs de Ald Toer wilden. Veel meer dan dat stond er niet op het programma — we zagen wel waar de dag ons bracht.
Hij had nog wel een tip: de Sint-Martinuskerk in Boazum. “Dat is miskien wol de moaiste romaanske tsjerke fan Fryslân,” zei hij. En, zo verzekerde hij ons, de kerk zou op dat moment open zijn …

Zo gezegd, zo gedaan. Het was maar een paar minuten rijden, dus Boazum werd onze volgende stop. Bovendien werkte het weer nog niet echt mee voor een rondje door de weilanden. Zodra we uitstapten, zei Jetske vrijwel meteen: “Hier zijn we al eens geweest…” Zelf had ik nog even een zetje nodig, maar een meter of vijftig verder, bij het bordje ‘Tsjerkebuorren’, viel ook bij mij het kwartje …




Toen ik even later de poort naar de kerk en de begraafplaats openduwde, wist ik het helemaal zeker: november 2022, precies hier. En alsof er niets veranderd was, stonden we — ondanks de stellige overtuiging van de koster — opnieuw voor een gesloten kerkdeur. Blijkbaar houdt zelfs de mooiste romaanse kerk van Fryslân zich gewoon aan middagtijden.
Ik had het kunnen weten.
Jammer was het wel, want dit keer waren we juist van plan om ook binnen te kijken. Vooral de plafondschilderingen uit de 13e eeuw schijnen de moeite meer dan waard te zijn. Voor een volgende poging heb ik een foto gemaakt van het briefje met openingstijden en telefoonnummers op de zware deur — je weet maar nooit …





– wordt ooit vervolgd
O die eerste foto alleen al, zo mooi! Wat een mooie plek.
LikeGeliked door 1 persoon
Om 3 x voor een gesloten deur te staan, zou te spijtig zijn.
LikeGeliked door 1 persoon
Eens komen we binnen, dan maar op afspraak!
LikeGeliked door 1 persoon
De aanhouder wint!
LikeGeliked door 1 persoon
even outside, very distinctive.
LikeGeliked door 1 persoon
Indeed.
LikeLike
Mooie details al vastgelegd.Spijtig dat je voor een gesloten deur stond
LikeGeliked door 1 persoon
Dankjewel, we gaan nog wel eens terug om het interieur te bekijken.
LikeGeliked door 1 persoon
Je bracht me flink aan het twijfelen toen je zei dat jij daar nooit was geweest. 😅
Diegene was vast thuis even aan het lunchen.
Deze uitstap goed onthouden voor een volgende keer.
Je hebt in die korte tijd veel detail gescoord. Mooie serie!
LikeLike
Boazum zat kennelijk tijdelijk in één van de witte vlekken in mijn brein. Maar toen we de terp op liepen en ik het bordje ‘Tsjerkebuorren’ zag, wist ik meteen weer waar we waren. Drie maal moet dan maar weer scheepsrecht zijn, want ik wil het interieur en vooral de schildering van de jonge Jezus nu toch wel eens zien. Ooit gaat het lukken, Jetske.
LikeGeliked door 1 persoon
Jammer dat ze weer dicht was, want nu zou ik het interieur ook graag zien.
LikeGeliked door 1 persoon
Het is niet anders. Maar ik word er ook steeds nieuwsgieriger naar. Er komt een dag dat we er naar terug gaan.
LikeGeliked door 1 persoon
Alleen de deur al met die prachtige omlijsting beloofd al veel.
LikeGeliked door 1 persoon
Er komt een dag dat we er naar binnen stappen, dan zullen we het zien.
LikeLike
I’m looking forward to a future post of those ceiling paintings when the church is open!
LikeGeliked door 1 persoon
There will come a day when we return to that church. In that case, I will try to publish the photos on a Friday.
LikeLike
Volgende keer meer geluk en kan je binnen.
LikeGeliked door 1 persoon
Eens komt de dag dat we er binnen kunnen kijken.
LikeGeliked door 1 persoon
Jammer dat je er niet binnen kon…
Maar je hebt alle gegevens mooi bijgehouden voor een volgende keer,
dus moet het dan al héél raar gaan als het dan nog eens verkeerd loopt 😉
LikeGeliked door 1 persoon
Eens komen we er terug om het interieur te bekijken en met jullie te delen. 😅
LikeGeliked door 1 persoon
Ziet er uit als een sober gebouw ondanks het mooie sluitwerk. Veel muur..
Gezien de naam toch een katholieke kerk.
LikeGeliked door 1 persoon
rVan buiten vind ik het een mooi gebouw, ik ben nu langzamerhand benieuwd naar het interieur, Het was van oorsprong inderdaad een katholieke kerk. Tegenwoordig is het een hervormde kerk.
LikeGeliked door 1 persoon
De fotograaf heeft het verhaal van mooie foto’s voorzien. Fijne dag Jan
LikeGeliked door 1 persoon
Dankjewel Andries, we hadden die dag op fotografisch gebied meer geluk dan vandaag. Mijn fotomaatje en ik hebben vandaag een rondje Fochteloërveen gemaakt. We hebben ons prima vermaakt. Veel vogels gehoord, maar ze wilden zich niet laten zien. Maar het weer en het uitzicht maakte het op verschillende plaatsen helemaal goed.
Prettig weekend.
LikeLike
Een mooie afsluiting bij deze beelden, wordt ooit vervolgt
LikeGeliked door 1 persoon
Eens komen we er weer terug.
LikeLike
Een prachtige poort, deur en buitenstijl. Ik hou van de rustige Romaanse stijl. Jammer dat hij gesloten was, daar had ik best eens een inkijkje willen krijgen.
LikeGeliked door 1 persoon
We hebben deze kerk aan de buitenkant al eens goed bekeken en gefotografeerd. Die buitenkant is erg mooi, maar hij schijnt van binnen nog mooier te zijn. We gaan er zeker nog eens weer naar toe, dan op afspraak.
LikeLike