Water in de tuin is altijd mooi. Water brengt op de een of andere manier vrijwel altijd extra leven in je tuin. Toen ik zo’n 35 jaar geleden onze tuin – toen eigenlijk nog Aafjes’ tuin – opnieuw heb ingericht, ben ik begonnen met de aanleg van een vijver. Met de aarde die dat opleverde, heb ik achter de vijver een heuveltje opgeworpen met daarop de bedding van een stroompje …

Stromend water brengt namelijk nog wat meer leven naar je tuin. Vooral in warme perioden zoals we die nu meemaken, klonk er een verfrissend kabbelend geluid rond het beekje en het watervalletje aan het eind. Hoewel er aan de temperatuur niets veranderd, geeft het geluid van zo’n stroompje vaak een gevoel van verkoeling …



Maar ja, zoals dat gaat in tijden van klimaatverandering, sinds de warme zomer van 2018 is de bron van het beekje dat onze vijver voedde drooggevallen. Sindsdien was het vooral op hete zomerdagen stil in de tuin. Met de huidige warmte verlang ik terug naar die dagen van weleer. Maar helaas gedane zaken nemen geen keer. Nog maar even nagenieten dan. De beeldkwaliteit van deze video uit 2003 is zeer matig, maar het geluid kan nog best mee …
Stromend water werk echt verkoelend. Wij hadden in Frankrijk een riviertje in de vallei stromen en we konden het in ons dorpje horen. Ik mis het, dat geluid.
LikeGeliked door 1 persoon
Dat is precies wat ik bedoel. Wij kennen dat geluid ook nog uit Frankrijk. Dat jij het mist kan ik me heel goed voorstellen.
LikeLike
Heerlijk! Die oude filmpje doen het nog best!
LikeGeliked door 1 persoon
Lekker is dat, stromend water in de tuin. Alhoewel ik denk dat er in veel vijvers de vissen op hum kookpunt komen als het zo doorgaat.
LikeGeliked door 1 persoon
Jammer dat alles is droog gevallen. Ik hou ook heel erg van dat kabbelend geluid en het geeft inderdaad een gevoel van verfrissing. Lekker met de voeten erin, vroeger toch ….
LikeGeliked door 1 persoon
Het kabbelende beekje gaf ons wel eens het gevoel alsof we op vakantie waren met een beekje langs de camping.
LikeLike
Die tuin is met kennis aangelegd hoor. Zo’n kabbelend geluidje is zo mooi. Besef hoelang niet meer gehoord. Bedankt voor het delen van het filmpje. Direct afkoeling…
LikeGeliked door 1 persoon
Het was me een genoegen om je wat virtuele verkoeling te brengen.
LikeGeliked door 1 persoon
Dat heb je toen toch heel knap gemaakt. Heerlijk dat geluid van het stroompje, verfrissend.
LikeGeliked door 1 persoon
Dankjewel, ik ben zelf ook nog steeds wel tevreden over het ontwerp. Het is alleen jammer dat we op dit soort warme dagen het stroompje tegenwoordig missen.
LikeGeliked door 1 persoon
Dat heb je toen goed gedaan Jan, zoiets is altijd een mooi en belangrijk detail in een tuin. Fijne dag verder.
LikeGeliked door 1 persoon
Dankjewel Marc, voor jou ook een goeie dag verder.
LikeGeliked door 1 persoon
Lekker relaxerend geluid. Daar kom je tot rust.
LikeGeliked door 1 persoon
Ja, het is jammer dat het verleden tijd is.
LikeLike
Wat kun je toch veel doen in een relatief kleine tuin. Het beekje heb je prachtig aangelegd. Misschien kun je leidingwater gebruiken, of zeg ik nu iets stoms… Ik heb genoten van het filmpje met het geluid van stromend water en fluitende vogels.
LikeGeliked door 1 persoon
Dankjewel, dat stroompje met het watervalletje gaf onze tuin echt iets idyllisch. Ik zal er morgen alles over vertellen hoe het zich verder heeft ontwikkeld.
LikeGeliked door 1 persoon
heerlijk geluid is dat toch Jan,
ja daar kun je uren naar luisteren en kijken ook,
wat jammer dat het stilgevallen is… fijn om te lezen dat je airco hebt, ik heb aan je gedacht..
dit stelt wel gerust.
LikeGeliked door 1 persoon
Dankjewel. je hoeft je over ons geen zorgen te maken. Wij redden het wel. Sinds we airco hebben, kom ik ook de warmste zomers goed door. Maar ik maak wel serieus zorgen oer al die mensen die zonder enige verkoeling in slecht geïsoleerde huizen wonen.
Pas jij ook op jezelf en de jongens!?
LikeLike
jawel hoor Jan, Ace heft het zwaar, hij wordt 14 zondag, 😊maar ik hou alles dicht en donker en 3 ventilatoren staan te wapperen, dan moeten we het toch wel vol kunnen houden me dunkt ,maar t is wat het is hé 😎
LikeGeliked door 1 persoon
Ja, het is wat het is, dat zeg je goed. We zullen het ermee moeten doen, en dat zal nog wel vaker nodig zijn in de toekomst. Rustig blijven scheelt al veel.
LikeLike
Wat een heerlijk en vrolijk beekje in jullie tuin. Het geluid is zo verkoelend en rustgevend. Ontzettend jammer dat de bron droogviel. Maar dat komt misschien weer goed als het flink regent?
LikeGeliked door 1 persoon
Die kans lijkt me niet heel groot. Maar ik zal er morgen alles over vertellen.
LikeGeliked door 1 persoon
Wat heb je dat schitterend gemaakt Afanja. Een heuvel en een beekje en een vijver.
Ik bewonder het!!
LikeGeliked door 1 persoon
Dankjewel, Marlou. Wij zijn ook nog steeds erg blij met onze vijver in de tuin. Gelukkig heeft Aafje in de loop der jaren het dagelijks onderhoud in de tuin van me overgenomen. Sinds ze met pensioen is, vindt ze dat ook erg leuk werk. Dus we genieten er beide op onze eigen manier van.
LikeLike
ha, dat frist op, sterkte deze dagen, wat een hitte.
LikeGeliked door 1 persoon
Dankjewel, Willy, geen zorgen over ons. Sinds wij na lang uitstel een paar jaar geleden op doktersadvies airco hebben laten aanleggen, kom ik weer goed door warme zomers heen. Ik maak me vooral zorgen om al die mensen die in een huis zonder deugdelijke isolatie en zonder enige verkoeling zitten.
Voor jullie ook sterkte, pas op jezelf en elkaar.
LikeLike